Opiekun w domu pomocy społecznej NOWOŚĆ!!!
Opiekun w domu pomocy społecznej stymuluje rozwój i aktywizuje osoby przebywające w domu pomocy społecznej oraz wykorzystuje w tym celu różnorodne metody i narzędzia rehabilitacji lub terapii; aktywnie włącza się i wzmacnia profesjonalne działania w zakresie realizacji indywidualnego planu pracy i pomocy osobie przebywającej w domu pomocy społecznej lub innej instytucji opiekuńczej.
Kierunek 2-letni (4 semestry) z uprawnieniami szkoły publicznej. Zajęcia odbywają się w systemie zaocznym. O przyjęcie do Szkoły mogą się ubiegać osoby z minimum średnim wykształceniem. Rekrutacja odbywa się bez egzaminów wstępnych, decyduje kolejność zgłoszeń.
Po ukończeniu nauki otrzymuje się świadectwo ukończenia szkoły policealnej dla dorosłych.
Program nauczania:
Przedmioty w kształceniu zawodowym teoretycznym:
- Podstawy organizacji Domu Pomocy Społecznej
- Bio-psycho-społeczne funkcjonowanie człowieka
- Teoretyczne podstawy opieki
- Język migowy
- Język obcy w pomocy społecznej
Przedmioty w kształceniu zawodowym praktycznym:
- Opieka i pielęgnacja człowieka
- Aktywizacja osoby podopiecznej
- Trening umiejętności społecznych
- Praktyki zawodowe
Egzamin potwierdzający kwalifikację Z.6. - Opiekun w domu pomocy społecznej - odbywa się pod koniec klasy drugiej.
Podstawa programowa kształcenia w zawodzie opiekun w domu pomocy społecznej dostępna tutaj.
Słuchacz po ukończeniu szkoły dzięki zdobytej wiedzy teoretycznej i praktycznej będzie przygotowany do wykonywania następujących zadań zawodowych:
- rozpoznawania i oceniania stanu funkcjonowania fizycznego, psychicznego
i społecznego osoby podopiecznej; - opracowywania indywidualnego planu procesu pomocy i opieki dla osoby podopiecznej;
- sprawowania opieki nad osobą podopieczną oraz udzielania jej wsparcia emocjonalnego;
- utrzymywania sprawności i aktywizowania podopiecznych;
- wspierania oraz motywowania osoby podopiecznej do podejmowania aktywnych form spędzania czasu wolnego.
Perspektywy zatrudnienia:
- Domy Pomocy Społecznej,
- Warsztaty Terapii Zajęciowej,
- Środowiskowe Domy Samopomocy,
- Dzienne Domy Pomocy Społecznej,
- Miejskie i Gminne Ośrodki Pomocy Społecznej,
- Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie,
- Oddziały szpitalne,
- Własna działalność gospodarcza.
W dniu zapisu należy złożyć:
- Podanie o przyjęcie do szkoły dostępne tutaj lub w sekretariacie Szkoły,
- Oryginał świadectwa ukończenia szkoły średniej,
- 3 zdjęcia o wymiarach 37x52 mm,
- Zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do podjęcia nauki w zawodzie od lekarza medycyny pracy (skierowanie na badania dostępne jest w sekretariacie szkoły),
- Kserokopia dowodu osobistego.